Kvalitetsgrundlag

Selvhjælp virker kun, hvis kvaliteten er i orden. Derfor har vi udarbejdet nogle retningslinjer for, hvordan vi arbejder, og hvordan vi sikrer kvaliteten i vores arbejde. Selvhjælpsorganisationer, der er medlemmer af landsorganisationen FriSe (Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark), har forpligtet sig til at overholde kvalitetsgrundlaget. Heri står der bl.a., at selvhjælpsgrupper er kendetegnet ved værdierne gensidighed, ligeværdighed og menneskelighed. 

Vi har to punkter, vi fokuserer på i kvalitetsarbejdet. Det ene punkt er metoder i vores tilbud til deltageren (afklarende samtaler, selvhjælpsgrupper og individuelle samtaler). Det andet punkt er udvælgelse og kvalificering af frivillige.

EN AFKLARENDE SAMTALE

Inden man starter i et samtaleforløb eller i en selvhjælpsgruppe, finder der en afklarende samtale sted. Det kan være personligt eller pr. telefon. Her taler man med en frivillig eller en ansat i foreningen om, hvad man ønsker.

Man får information om fx de frivillige, hvad selvhjælp er, tavshedspligt, og hvad der forventes af deltagerne i en selvhjælpsgruppe. På baggrund af samtalen, vurderer deltageren og foreningen, om selvhjælp er det bedste tilbud, eller om der er andre tilbud, der passer bedre til deltageren. 

VORES FRIVILLIGE

Vi prioriterer at inddrage frivillige i arbejdet, fordi det er noget andet at møde en frivillig end en professionel. De frivillige er der, fordi de brænder for sagen, og de kan møde deltagerne uformelt og i øjenhøjde. Der er tale om hjælp til selvhjælp med støtte fra engagerede og nærværende mennesker. 

De frivillige, man møder i grupperne og samtalerne, er nøje udvalgt og kvalificerede til opgaven. Det kræver ingen særlig faglighed eller erfaring at blive frivillig i selvhjælpen. Det kræver derimod personlige kvaliteter og evner samt løbende uddannelse og sparring på arbejdet.

Nye frivillige kommer til samtale, inden de starter – her vurderer en ansat fra foreningen, om den nye frivillige er egnet til opgaven. De frivillige deltager i et introduktions -og oplæringsforløb. De får løbende træning i arbejdet i form af fx kurser, netværksmøder og supervision. 

PRINCIPPER I SELVHJÆLPEN

Vores principper i  selvhjælpen er, at:

  • Vi møder deltagerne der, hvor de er. Selvhjælpsarbejdet tager udgangspunkt i ens egen oplevelse af situationen og i ens styrker.
  • Der er tavshedspligt, og vi fører ikke journal.
  • Vi er uafhængige af offentlige, behandlingsmæssige, politiske og religiøse interesser.

Hold dig opdateret med vores nyhedsmail

Selvhjælp Fredericia-Middelfart

Sundhedshuset, Dronningensgade 97, bygning B 7000 Fredericia
Teglgårdsparken 17 - 5500 Middelfart
Tlf.: 72 10 67 73
E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Man–tors kl. 9.00-13.00